ادمین دوشنبه 30 شهریور 1388 09:44 نظرات ()

f22 ملقب به جانور شکاری پس از هواپیمای جنگنده اف-15، دیگر هواپیمای دیگری ویژه نیروی هوایی تولید نشد و البته این هواپیما نیز به خوبی از عهده ایفای نقش یک جنگنده تاکتیکی و چابک و چالاک بر آمده بود، و همچنین در زمان عملیات طوفان صحرا در سال 1991 در عراق و خلیج فارس تنها دو هواپیما به آسانی در آسمان عراق مانور می دادند: 1- هواپیمای F-117 Stealth که به دلیل پنهان بودن از دید رادار و دیگری هواپیمای F-15 که به دلیل قدرت مانور بالا قادر بود به زودی صحنه نبرد را ترک کند؛ تا اینکه با ورود نسل جدیدی از هواپیماهای رادار گریز، انگار دیگر زمان هواپیمای اف-15 که زمانی از آن به عنوان اوج پیشرفت یاد می شد، به سر آمده است.

هواپیمای F-22 Raptor یا رپتور( جانور شکاری) محصول کمپانی لاکهید مارتین، از جدیدترین نسل هواپیماهای جنگنده برای نیروی هوایی محسوب می شود که وظیفه اصلی آن برتری هوایی است. این هواپیما یا بهتر بگوییم، این جنگنده، از جنگنده هایی به شمار می آید که قادر است بدون شناسایی شدن در منطقه دشمن به نبرد پرداخته و پیروز از میدان جنگ بدر آید. این جنگنده پیشرفته، دارای سیستم استتار راداری است و کلیه طراحی اجزای آن بر این اصل بنا نهاده شده است، به طوری که در طراحی بدنه آن، هر گونه سطح ناهموار که باعث برگشت انعکاس امواج راداری می شود، حذف گشته و به سطوحی بدون انحنا تبدیل گشته اند و حتی ورودی های هوای موتورها هم بر اساس اصل استتار طراحی شده اند. اگر در تصاویر گرفته شده از این هواپیما توجه نمایید، به زودی متوجه خواهید شد که قادر به دیدن هیچ گونه اسلحه زیر بالها یا مواضع دیگر نیستید، تعجب نکنید! هواپیمای F-22 Raptor برای جلوگیری از انعکاس امواج توسط سطوح ناصاف موشک ها و یا تسلیحات دیگر، آن ها را در محفظه هایی ویژه نگهداری کرده و تنها در زمان شلیک، این تسلیحات پدیدار شده، به سرعت از محفظه خارج شده و پوشش آن دوباره به حالت اول باز می گردد، که البته بیشترین ضریب خطر هنگام باز شدن این محفظه ها برای رهاسازی تسلیحات به وجود می آید.

اف 22 جانور شکاری

هواپیمای F-22 Raptor از این نظر بسیار بی نظیر است که قادر می باشد بدون استفاده از سیستم پس سوز، به راحتی صوت را پشت سر گذاشته و به سرعت های مافوق صوت دست یابد، به طوری که حداکثر سرعت آن بدون استفاده از سیستم پس سوز، 1.6 ماخ می باشد که رقم قابل توجهی است. چنین ویژگی بی مانندی، در اثر بهره گیری از موتورهای قدرتمند توربوفن F-119 PW-100 ساخته شرکت معروف پرات اند ویتنی (Pratt and Whitney) به وجود آمده است که نیروی بسیار زیادی را برای پیش بردن این هواپیما به جلو تولید می کند. البته دستیابی به چنین سرعتی (1.6 ماخ) بدون استفاده از پس سوز، تا حدودی مدیون بهبود آیرودینامیک این هواپیما نیز هست که در آن به کا رفته است، به طور مثال، حذف موشک ها و بمب ها و کلاً تسلیحات دیگر قابل حمل از مقر های زیر بال یا بدنه، کمک شایانی به تقلیل مقاومت در برابر هوا نموده است.

هواپیمای F-22 Raptor از قاعده «دید اول، شلیک اول» پیروی می کند، یعنی این جنگنده قبل از اینکه هواپیمای دشمن او را بر روی صفحه رادار خود تشخیص دهد، شناسایی کرده، به سمت او شلیک کرده و زود تر هم از منطقه جنگ دور می شود. این هواپیما از دو موشک حرارتی سایدوایندر (AIM-9 Sidewinder) و شش موشک آمرام (AIM-120C AMRAAM) برای نابودی دشمن بهره گرفته و قابل به حمل دو بمب JDAM با وزن 1000 پوند نیز هست.

 دارای قابلیتهای فراوانی می باشد . اف ۲۲ از اخرین تكلنوژی روز برخوردار است و به عنوان یك پایگاه نظامی كامل در آسمان عمل میكند . در ماموریتهای تعقیب و شكار سایر هواپیما ها یك استاد تمام عیار می باشد به طوریكه تقریبا هیچ رقیبی را نمی توان رودرروی این هواپیما قرار داد . دارای نوعی طراحی منحصر به فرد می باشد كه آن را از تمامی جنگنده های متعارف كنونی متمایز می سازد.

جنگ افزار قابل حمل با ب22

هیچ راداری قادر به كشف و شناسایی ان نیست و در صورت شناسایی توسط رادار زمینی و یا شكاریهای دیگر هیچ یك از موشكهای هوابه هوا و زمین به هوا (سام) روی او قفل نمی شود و كلا دارای سیستمها ی اخلال راداری و سایر پارامترهای پیشرفته دفاع از خود می باشد . بدنه آن از فلز تیتانیوم و كولار- كربن و نوعی آلومینیوم تشكیل یافته است كه كربن و تیتانیوم بسیار سختتر و سبكتر از فولاد می باشند .

برای در ك هرچه بهتر قدرت شكار این هواپیما بهتر است بگویم كه (در حالت خوش بینانه) :
یك درگیری هوایی فرض می كنیم .در ارتفاع ۴۰۰۰ پایی (یا1200 متر) اف ۲۲ در حال نزدیك شدن به یك
سایت شلیك موشك اسكاد می باشد . فاصله تا هدف ۲۰۰ مایل(یا 320 كیلومتر) و سرعت ۵۰۰ نات (یا 900 كیلومتربر ساعت ) می باشد خلبان هواپیما مرتبا مختصات هدف را از طریق هواپیمای آواكس موجود در منطقه
و ماهواره نظامی در یافت می كند و در همین حال مشغول عبور از بالای یك سایت دفاع ضدهوایی می باشد . ارتفاع را برای شلیك موشك هارم زیاد كرده و كامپیوتر هواپیما مشغول بررسی میزان تهدید هوایی می شود و خلبان با خاطری آسوده از حمله هواپیما های رهگیر موشك هارم ضدرادار را قفل كرده و شلیك می كند . بلافاصله بعد از شلیك ماهواره مشغول تصحیح مسیر موشك تا رسیدن به هدف می شود . در همین حال هواپیمای آواكس اخطار نزدیك شدن ۵ فروند جنگنده شكاری و فوق العاده پیشرفته و مانور پذیر سوخوی ۲۷  را صادر میكند و با ارسال مختصات هدف و ارتفاع و سایر پارامترهای ملزوم صحنه رابرای جنگ رپتور باز می گذارد .
اف ۲۲ بعد از افزایش ارتفاع از طریق ارسال سیگنالهای فوق صوت شكاریها را كشف می كند و باسرعت زیاد خود را به انها نزدیك می سازد و از لنچ یك موشك امرام را به سوی یكی ازآنها كه كامپیوتر اف۲۲ آن را خطرناكتر تشخیص داده قفل و شلیك میكند و هواپمای بعدی را انتخاب و دومین موشك را شلیك می كند . البته این در حالیست كه هنوز شكاریهای سوخو ۲۷ اف۲۲ را كشف نكرده اند .هواپیماهای ۱و ۲ لحظاتی بعد منهدم میشوند و رپتور كه حالا به آنها نزدیك شده ۳ موشك حرارتی سایدویندر خود را به صورت همزمان به صوی سه جنگنده شلیك میكند كه ۵ ثانبه برای واكنش به هواپیمایی مانند سوخوی ۲۷ دیگر دیر شده است و خلبان اف۲۲ از ارتفاع ۳۱۰۰۰ پایی مشغول نظاره سقوط آنهاست.

 


مشخصات

نوع كاربری: جنگنده ، برتری هوایی

كارخانه سازنده: بویینگ و لاكهید مارتین

خدمه: 1نفر

قیمت: نامعلوم

موتور: 2 تا پرات اند ویتنی مدلF-119-PW-100 با تراست 35000 پوند با پس سوز

طول: 6/18 متر

عرض: 3/13 متر

ارتفاع: 8/4 متر

ماكزیمم وزن تیك اف: 60000 پوند یا 27200 كیلو گرم

سرعت: 1.6  ماخ

ارتفاع خدمتی: 50000 پا

شعاع عملیاتی: نامعلوم

تسلیحات: 4 عدد موشك هوا به هوا امرام و 2 عدد موشك هوا به هوای سایدواندر و بمب های هدایت لیزری

سال شروع خدمت: سال 2013

 گردآوری برای مجله تخصصی جنگ افزار

هادی اکبری

Air Dominance
http://www.f22-raptor.com/technology/images/domin_chart1.gifThe F-22 Raptor, developed at Aeronautical Systems Center, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, is the replacement for the F-15 Eagle air-superiority fighter and is now ready for production.

This aircraft combines stealth design with the supersonic, highly maneuverable, dual-engine, long-range requirements of an air-to-air fighter and will have an inherent air-to-ground capability. The F-22’s integrated avionics gives it first-look, first-shot, first-kill capability that will guarantee U.S. air dominance for the next 40 years.

Air dominance is mandatory for future success. Since World War II, air dominance has carried the day in all conflicts. When air dominance has not been absolute, as in the Vietnam War, the result has been extensive loss of aircraft and loss of strategic advantage.

Air dominance minimizes U.S. casualties and losses. Air dominance, provided by the F-22, guarantees freedom of maneuverability for ground, air and naval forces. It protects militarily important infrastructures, such as command and control facilities, power grids and factories, while increasing the efficiency of other military operations.

America needs the F-22. The Air Force’s ability to control the skies ensures that the U.S. military can carry out its vital missions free from attack and free to attack.

The F-22 will not just serve the Air Force; it will serve all surface forces as well. It has been almost 50 years since U.S. ground forces have been threatened by enemy air attacks; the F-22 is the best aircraft available to extend that timeline indefinitely.

  • Current U.S. ground combat doctrine is rooted in high-tempo, around-the-clock operations. The F-22 will best support these nonstop operations with its superior capabilities, higher sortie rate and low maintenance requirements
  • The key to success in modern warfare is air dominance — control of the battlespace
  • The F-22 is a national asset that will guarantee our soldiers, sailors, airmen and marines the ability to operate free from air attack
  • Without the F-22, "acceptable combat attrition" would replace air dominance